Jazykolamy jsou zábavné slovní hříčky, které pomáhají dětem rozvíjet výslovnost, rytmus řeči i soustředění. I když mohou být zpočátku těžké, právě to z nich dělá skvělou hru – děti je chtějí zvládnout bez chyby a často se u toho skvěle pobaví.
Hravé opakování jazykolamů může navíc podpořit správné vyslovování některých náročnějších hlásek, jako jsou „ř“, „š“, „č“ nebo „r“.
Co je to jazykolam? 🧠💡
Jazykolam je krátká věta nebo souvětí, ve kterém se často opakují podobně znějící hlásky či slova. Výsledkem je, že se jazyk snadno „zamotá“ – a právě to je na tom zábavné. Děti si díky tomu zlepšují artikulaci, paměť i pozornost.
Oblíbené jazykolamy pro děti
Zde je několik klasických i méně známých jazykolamů, které si děti mohou zkusit:
Klasické a známé:
Tři sta třicet tři stříbrných stříkaček stříkalo přes tři sta třicet tři stříbrných střech.
Pštros s pštrosicí a pštrosáčaty šli přes pštrosí cestu.
Šel švec přes švestkový sad, sebral šest švestek a šel zas zpět.
Strč prst skrz krk.
Na klíně klín, pod klínem klín, nad klínem klín.
Kmotře Petře, nepřepepřete mi toho vepře!
Nenaolejuje-li mě Julie, nenaolejuji Julii já.
Mezi psem a psem spí sedm psů se psem.
Na lavičce leží liška, na lišce leží lžička.
Lev leze lesem, nese lesní mechy.
Černý čáp čepýří černé čapí pírko.
Včera večer veverka večeřela ve vřesovišti.
S čerstvě sušenou šiškou šel šibal Šimon.
Bára běžela bosá březovým lesem.
Během března běhal bobr břehem Bečvy.
Pro mladší děti – jednodušší:
Máma mele maso.
Ema má mísu.
Klobouk dolů!
Ryba rychle plave pryč.
Létal létal netopýr, nakonec si na strom zíř.
Babička běhá bosá.
Teta točila topinkou.
Husa husí husí husu.
Kočka kouše kosti.
Míša myje myšky.
Kuba koupil koblihu.
Anča a Anička našly ananas.
Hroch chrochtá hrozně.
Slon slídí slámou.
Tonda tahá traktor.
Tipy pro trénink jazykolamů
Začněte pomalu. Nechte děti, aby si jazykolam nejprve přečetly nahlas pomalu, klidně po jednotlivých slovech. Pokud se v něm objevují méně známá slova nebo složité obraty, vysvětlete si společně jejich význam. Děti si tak nejen zlepší výslovnost, ale také porozumění slovní zásobě.
Trénujte rytmus a výslovnost. Jakmile děti jazykolam zvládnou bez zakoktání v pomalejším tempu, můžete postupně přidávat na rychlosti. Výzva zní: zkuste jazykolam vyslovit třikrát za sebou bez chyby! Začněte pomalu, pak zrychlujte – a sledujte, jak se zlepšují.
Udělejte z toho hru. Zkuste z jazykolamů udělat zábavnou soutěž: kdo jazykolam zvládne říct nejrychleji bez přeřeknutí? Kdo si ho zapamatuje celý zpaměti? Body můžete přidělovat nejen za rychlost, ale i za čistou výslovnost a snahu.
Nahrávání. Děti si mohou zkusit nahrát, jak jazykolam říkají. Poslechem svého vlastního hlasu získají cennou zpětnou vazbu – zjistí, kde se zadrhly, co zní dobře a co by mohly zlepšit. Navíc je to často i legrace a skvělá cesta k sebepoznání.
A nezapomeňte na chválu. Jazykolamy nejsou jednoduché – oceňte každou snahu, každé zlepšení a každý pokus. Může to být jen krátká věta, ale správně vyslovit jazykolam rychle a bez chyby je opravdová dovednost!
Vytvořte si vlastní jazykolam
Jazykolamy nemusíte jen opakovat – děti si je mohou i vymýšlet samy, a to je často ještě větší zábava! Stačí trochu fantazie a hravosti. Můžete je motivovat k tomu, aby vytvořily vlastní jazykolam na základě:
svého jména nebo jména kamaráda,
oblíbeného zvířete,
oblíbeného jídla,
nebo třeba hračky, barvy či pohádky.
Důležité je, aby se v jazykolamu opakovaly podobné hlásky nebo slova, která zní podobně. Čím víc opakování, tím větší legrace při vyslovování!
Příklady jednoduchých vlastních jazykolamů:
Matěj má malé maliny.
Zuzka zpívá za zahradou.
Barča běhá bosá bublinovou bouří.
Tomáš tahá tašky tam a zase zpátky.
Anička a andulka aranžují ananasy.
Fíla fouká fialové fábory.
Klára klepe kladívkem klády.
Jazykolamy jsou nejen zábavné, ale i užitečné – pomáhají dětem rozvíjet řeč, smysl pro rytmus a zlepšují jejich soustředění. Navíc se u nich dá skvěle zasmát!